Українці складають колядки навіть зараз

Дослідники твердять, що всі європейські й слов’янські нації та народності мають власні різдвяні традиції, різдвяні славні, колядки й щедрівки. Усі, окрім одного!.. І це – росіяни. Лише на початку ХХ ст. в Росії було створено кілька авторських та перекладних коляд. Однак народ їх ніколи не виконував. 

Колядують у Смілі

Ось, що ми читаємо в російських давніх словниках:

„Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского язика”

(Чудинов А.Н., 1910):

„КОЛЯДА – святочный обычай в Малороссии ходить по домам и приветствовать хозяев с празником”.

„Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского язика”

(Павленков Ф., 1907):

„КОЛЯДА – святки в Малороссии и Белоруссии”.

Як бачимо, слово „коляда” – навіть не належить до російської лексики.

Отже, колядки – це величальні календарно-обрядові пісні зимового циклу свят. Серед слов’ян вони найбільше поширені серед українців. Українська релігійна духовність перетворила давнє свято Коляди в різдвяне таїнство, у свято морального й тілесного оновлення.

Варто розрізняти саме колядки (народні пісні світського, величального характеру) й коляди (пісні релігійного змісту) – приурочені до одного з найголовніших християнських свят – Різдва Христового. У колядках, що дійшли до наших днів, архаїчні мотиви й образи переплелися з біблійними: народження, життя, муки, смерть і Воскресіння Христа. Окреме місце посідають церковні коляди авторського, книжного походження („Тиха ніч, свята ніч”, „Нова радість стала” та інші).

Збірка „Пісенна традиція Тимошівки”

До речі, колядки виконують на Різдво – 6-7 січня, а напередодні старого Нового року, 13 січня, – щедрують. У перший же день Нового року (старого Нового року), тобто 14 січня засівають. Усе це і відбувалося з неабияким розмахом цього року по всій Україні, зокрема і на Черкащині.

А про те, що традиція складання колядок була притаманна українцям по всій Україні (до речі, і напередодні нинішнього Нового року відомий український співак і композитор Олександр Пономарьов написав і заспівав власну колядку) свідчить хоча б збірка „Пісенна традиція села Тимошівки”, видрукувана 1999 року тоді ще в Кіровограді. У ній фольклористи-дослідники, етномузикологи Наталія Терещенко та Олександр Терещенко опублікували пісні, записані ними під час фольклорної експедиції 1993 року в селі Тимошівці Камʼянського, а нині Черкаського, району Черкаської області. У збірнику ми бачимо коляди, колядки, щедрівки і посівалочки, які збереглися, а може й народилися, саме в цьому селі.

Колядка: „Уставай, хазяйко, з білої постелі”

Між іншим, у Тимошівці побачив світ 1882 року видатний польський композитор, піаніст, педагог, музичний діяч і публіцист Кароль Шимановський. Бував у цьому селі й видатний український композитор Микола Лисенко. Можливо, збережена давня пісенна традиція місцевих селян надихала їх на створення і своїх шедеврів?

А ми вам пропонуємо надихнутися колядкою з Тимошівки „Уставай, хазяйко, з білої постелі”:

Уставай, хазяйко, з білої постелі,

Радуйся, ой радуйся, земле,

Син Божий народився!

Та заглянь, хазяйко, у перве віконце,

А в перве віконце світить ясне сонце,

А в друге віконце ясний же місяць,

А в третє віконце ангел улинув,

Ангел улинув та й сльозу й улинув,

А з тієї слізки та й Дунай розлився,

А по тім Дунаю коребличок плава,

На тому кораблі сидить паненятко,

Приплива кораблик до царського дворю,

А вивели йому коня у наряді,

Він на того коня та й не подивився,

А вивели йому молоду цірівну,

А він тій царівні низенько вклонився.

Добрий вечір!

Олександр Вівчарик,

Фото автора

Коментарі

Нижче подані популярні теми з блогу

Блейк Крауч_"ОБЛУДА"_друга книга трилогії "Облудні сосни"

Відголоски «Твін Пікса» – круті «Сосни» Крауча

Більше 80% фахівців з інвалідністю в Україні не мають роботи. Як держава планує залучити їх до ринку праці?