Українці складають колядки навіть зараз
Дослідники твердять, що всі європейські й слов’янські нації та народності мають власні різдвяні традиції, різдвяні славні, колядки й щедрівки. Усі, окрім одного!.. І це – росіяни. Лише на початку ХХ ст. в Росії було створено кілька авторських та перекладних коляд. Однак народ їх ніколи не виконував.
Колядують у Смілі |
Ось, що ми читаємо в російських давніх словниках:
„Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского язика”
(Чудинов А.Н., 1910):
„КОЛЯДА – святочный обычай в Малороссии ходить по домам и приветствовать хозяев с празником”.
„Словарь иностранных слов, вошедших в состав русского язика”
(Павленков Ф., 1907):
„КОЛЯДА – святки в Малороссии и Белоруссии”.
Як бачимо, слово „коляда” – навіть не належить до російської лексики.
Отже, колядки – це величальні календарно-обрядові пісні зимового циклу свят. Серед слов’ян вони найбільше поширені серед українців. Українська релігійна духовність перетворила давнє свято Коляди в різдвяне таїнство, у свято морального й тілесного оновлення.
Варто розрізняти саме колядки (народні пісні світського, величального характеру) й коляди (пісні релігійного змісту) – приурочені до одного з найголовніших християнських свят – Різдва Христового. У колядках, що дійшли до наших днів, архаїчні мотиви й образи переплелися з біблійними: народження, життя, муки, смерть і Воскресіння Христа. Окреме місце посідають церковні коляди авторського, книжного походження („Тиха ніч, свята ніч”, „Нова радість стала” та інші).
Збірка „Пісенна
традиція Тимошівки”
До речі, колядки виконують на Різдво – 6-7 січня, а напередодні старого Нового року, 13 січня, – щедрують. У перший же день Нового року (старого Нового року), тобто 14 січня засівають. Усе це і відбувалося з неабияким розмахом цього року по всій Україні, зокрема і на Черкащині.
А про те, що традиція складання колядок була притаманна українцям по всій Україні (до речі, і напередодні нинішнього Нового року відомий український співак і композитор Олександр Пономарьов написав і заспівав власну колядку) свідчить хоча б збірка „Пісенна традиція села Тимошівки”, видрукувана 1999 року тоді ще в Кіровограді. У ній фольклористи-дослідники, етномузикологи Наталія Терещенко та Олександр Терещенко опублікували пісні, записані ними під час фольклорної експедиції 1993 року в селі Тимошівці Камʼянського, а нині Черкаського, району Черкаської області. У збірнику ми бачимо коляди, колядки, щедрівки і посівалочки, які збереглися, а може й народилися, саме в цьому селі.
Колядка: „Уставай, хазяйко, з
білої постелі”
Між іншим, у Тимошівці побачив світ 1882 року видатний польський композитор, піаніст, педагог, музичний діяч і публіцист Кароль Шимановський. Бував у цьому селі й видатний український композитор Микола Лисенко. Можливо, збережена давня пісенна традиція місцевих селян надихала їх на створення і своїх шедеврів?
А ми вам пропонуємо надихнутися колядкою з Тимошівки „Уставай, хазяйко, з білої постелі”:
Уставай, хазяйко, з білої постелі,
Радуйся, ой радуйся, земле,
Син Божий народився!
Та заглянь, хазяйко, у перве віконце,
А в перве віконце світить ясне сонце,
А в друге віконце ясний же місяць,
А в третє віконце ангел улинув,
Ангел улинув та й сльозу й улинув,
А з тієї слізки та й Дунай розлився,
А по тім Дунаю коребличок плава,
На тому кораблі сидить паненятко,
Приплива кораблик до царського дворю,
А вивели йому коня у наряді,
Він на того коня та й не подивився,
А вивели йому молоду цірівну,
А він тій царівні низенько вклонився.
Добрий вечір!
Олександр Вівчарик,
Фото автора
Коментарі
Дописати коментар