Сторінки соцмереж – не завжди джерело якісної інформації. Як у цьому розібратися?

Саме на Черкащині – або через гарну роботу СБУ, або через високу свідомість населення – небагато відверто ворожих і пропагандистських вкидів у соцмережах. Та з початком повномасштабного вторгнення таки зросла кількість фейків, які продукує російська пропаганда, а також непідтвердженої (і, як результат, – неправдивої) інформації.

Як перевірити достовірність інформації і чи варто взагалі довіряти обраним інформаційним ресурсам? Розглянемо, як перевірити фото, сайт і соцмережі.

ПЕРЕВІРКА ФОТО

Після підриву Каховської ГЕС та затоплення прибережних територій в соцмережах почали поширювати десятки фото з постраждалими людьми та тваринами. Поширювали такі фото і відомі публічні особи. Але згодом виявилося, частина з них були не з України, а з В’єтнаму, Таїланду, Сербії, Америки та навіть росії…..

Перевірка на достовірність мультимедійних матеріалів передбачає підтвердження опису, місця, де зроблено фото чи відео, а також приблизної дати створення. Щоб це зробити, можна використати реверсивний пошук у Google, Bing чи TinEye або розширеннях для Chrome RevEye чи Search By Image. Потрібно знайти найстарішу і найкращу за якістю фотографію — вона, найімовірніше, і буде оригінальною. За потреби можна обрізати початкове фото чи блюрити на ньому зайві елементи. Перевірити метадані фото допоможуть сервіси ExifData або Metadata2go.

ПЕРЕВІРКА ЗМІ

За законодавством, українські медіа повинні публікувати в себе на сайтах інформацію про свого власника. На сайті повинна бути вказана актуальна адреса та ім’я головного редактора. У ЗМІ має бути описовий розділ про себе, а також (за бажанням ЗМІ) – про журналістів. Якщо такої інформації на сайті немає, це може викликати підозри.

Також підозрілі медіа-сайти можуть не мати захищеного протоколу (з’єднання http замість https) і клікбейтні, кричущі заголовки, у яких бувають літери з латинського алфавіту – для уникнення бану від пошуковиків. Інколи сама назва (приміром, мова) вже є підказкою, що сайт адмініструють росіяни, наприклад, у новинах сайту деякі букви можуть писатися іншим шрифтом.

У аналізі веб-сайту допоможуть запити в ресурсах Who.is та DomainTools. Підказати надійність ресурсу також можуть ті, хто поширює його інформацію: проаналізувати беклінки можна за допомогою Ahrefs та NeilPatel. Але буває, що досить погуглити обране сумнівне ЗМІ і виявиться, що воно вже фігурувало в дослідженнях тих, хто розвінчує фейкові новини.

Знайти та проаналізувати субдомени можна за допомогою DnsDumpster. Шукати зв’язки між сайтами через теги з BuiltWith та Google Tag Manager, через рекламу та Google-аналітику – з BuiltWith, SpyOnWeb, DNSLytics та Google.

ПЕРЕВІРКА СОЦМЕРЕЖ

Адміністраторів Telegram-каналів та Instagram-сторінок часто не можна встановити, якщо вони самі цю інформацію не вказують. Натомість у Facebook-сторінок можна перевірити вкладку «Прозорість сторінки» (Page Transparency): там будуть вказані країни, звідки сторінка адмініструється, дата створення сторінки, зміни назви та проплачена реклама. Перевірити рекламу також допоможе Ad Library.

Проаналізувати користувачів Twitter чи перевірити окремі дописи можна на ресурсах Twitonomy та Truthnest. З їх допомогою перевіряють активність сторінок, пікові години, коли вони найчастіше постять, дізнатися найпопулярніші твіти, використані хештеги, згадані вебсайти тощо. Так  можна вираховувати ботоферми.

Intelligence X шукає дописи в Telegram за ключовими словами. Якщо бачимо, що Telegram-канал недоступний, копіюємо лінк і відкриваємо в браузері, додавши після https://t.me/ s/. TGStat зберігає архіви публікацій і дозволяє перевірити їх оригінал. Наприклад, беремо лінк https://t.me/izvestia/87485, копіюємо частину izvestia/87485 і додаємо у TGStat – https://tgstat.ru/en/channel/@izvestia/87485.

Розповсюдження матеріалів сайту на платформах Facebook, Twitter, Reddit, Instagram допоможе перевірити CrowdTangle. Сайт потребує доступу за логіном та паролем, проте у Chrome можна встановити безкоштовне розширення .

InVID покаже інформацію про YouTube-відео, ключові кадри та прев’ю, Social Blade – аналітику каналу, переглядів та підписників, NetViz – коментарі, YT metadata – метадані. Comment Finder займається пошуком по коментарях, Anilyzer – кадровим аналізом відео, YouTube GeoFInd — пошуком відео з геотегами на мапі.

Коментарі

Нижче подані популярні теми з блогу

Україна запустила глобальний флешмоб #СвітНаЇїПлечах до Євробачення-2024

До нового навчального року готові: видавництво «Ранок» завершує друк шкільних підручників

Матеріали в жанрі журналістики рішень: від Вівчарика