Як побудувати фінансову стійкість та зменшити залежність від донорських коштів?

Медіа по всій Україні зіткнулися з надзвичайними викликами: втрата доходів, евакуації, необхідність адаптувати редакційні формати. Водночас багато місцевих видань змогли перетворити цей тиск на можливості: переосмислили свої моделі та почали будувати сталі перспективи.

Уперше Інститут регіональної преси та інформації (ІRМІ) — партнер Донбас Медіа Форуму. Разом із партнерами з Fondation Hirondelle вони організували панельну дискусію «Трансформація регіональних редакцій під час війни: шляхи до сталого розвитку».

– З 2022 року в межах проєкту Improving Media Resilience in Ukraine ми підтримали десятки редакцій у впровадженні сталих практик та інновацій, допомагаючи локальним медіа зміцнювати довіру аудиторії та посилювати свою роль у житті громад, – каже директор програм Інституту регіональної преси та інформації ІRМІ Олексій Солдатенко.

Дізнаємося, як кожне медіа запроваджувало нові практики та стратегії, який досвід може передати іншим регіональним редакціям на їхньому шляху трансформації. 

Олексій Солдатенко зазначив:

– Проблеми на ринку були і раніше, а після війни загострюються. І медіа шукають кошти, та коли донори просто дають гроші, щоб медіа ще трохи пожили – така підтримка не працює. Та й самі медіа не хочуть залежати від донорських коштів. І тому шукають дещо інші форми підтримки зі стратегічним плануванням. П’ять редакцій показали 5 унікальних стратегій.

Марина Осіпова з «Вісника Ч» (Чернігівщина) – говорила про перехід свого видання від принципово друкованого медіа до мультимедійного бренду зі 130 000+ підписників.

Чи не єдине медіа в Україні має 70% бюджету за рахунок підписки, 15% реклама і 15% гранти. Вони мають власну монетизацію платформ вже. Та все ж чи не єдині тримаються на друкованому тиражі в Україні.

– Звичайно, не друкованим тиражем єдиним. Ми знімаємо і відео! Ми знімаємо для людей і про людей. За місяць проїжджаємо 4,5 тисячі кілометрів. Тому тираж буде. Скільки? Не готова говорити. Але ми маємо місію зберегти друковану пресу в Україні. У нас 22 тисячі сьогодні, і ми працюємо! Як почали знімати відео? Завдяки проєкту ІРМІ. За два роки проєкту відзняли більше тисячі відео. І зараз великий проєкт у Чернігівській області – це обмін (полоненими – ред.), тож ми знімаємо і для історії. Для порад колегам: зараз кожне відео ріжемо і монетизуємо, тобто ділимо на менші шматочки і завантажуємо, ось з останнього відео на 40 секунд заробили 50 доларів. А загалом 700 доларів від монетизації платформ маємо. Тобто відеопродакшн вже окуповується. Адже їдемо, витрачаємо бензин. А тепер маємо кошти за відео. Виходить, виходимо в нуль.

А ще Марина наполягає – слід їхати на форуми і говорити про себе. І це теж дає результат.

Олег Деренюга з видання «МикВісті» (Миколаїв) розповів про рекордні 4,5 млн відвідувань та запуск NikVesti Club. Він каже, якщо дати адекватну відповідь на кризу, то з’явиться шанс стрибнути вище.

– Нам це вдалося. І в порівнянні з минулими роками ми геть інші стали. По-перше, це інституційний розвиток. Головні поради: відокремити редактора, відповідального за контент, і того, хто відповідальний за медіаменеджмент. Це геть окремо. Я майже не займаюся вже традиційною журналістикою. Тепер у нас більше фокус на місцеві новини. А менше на загальнонаціональні новини. І при цьому я визнаю: публікація про місцеву жінку, в якої комунальні проблеми, менше набере, ніж прорив українських танків на Курщині. Сьогодні ми запустили клуб читачів. І там щомісячна платна підписка. Сьогодні підписалася і Джиліан Маккормак, директорка Інтерньюз Нетворк в Україні. Трохи менше двох місяців тому запровадили платну підписку, вже сьогодні 16 тисяч гривень маємо. Це 5% від наших місячних витрат. Але в рік це 180 тисяч гривень. Ще 20% до бюджету генеруємо комерційною діяльністю. Ще ліцензування контенту, в нас купують фото, контент. Ось з Нідерландів мобільний оператор придбав у нас фото, як люди заряджають павербанки, за 16 тисяч гривень. Це нормально. Це вже можна покрити заробітну плату когось зі співробітників. Інші кошти бюджетного кошика – це грантова допомога. У майбутньому третина мають бути читачі, третина – донори, і третина – реклама. Так мало б бути.

На питання, де той бізнес, який буде платити медіа за рекламу, відповідає, що класно було б, якби система працювала на державному рівні. Наприклад, як у Швейцарії чи Данії, коли великим торговельним мережам на кшталт АТБ, Сільпо чи іншим мережам було б заборонено йти на бігборди, і вони б ішли в місцеві медіа рекламуватися. Також миколаївське медіа отримує офіційні платні повідомлення від влади, від облдержадміністрації чи обласної ради, де влада пояснює, як отримати якусь послугу тощо.

– Це не паркетна журналістика, нам вже 16 років. І ми розуміємо, що не можна маскувати новини, тож там мало не великими буквами написано, що це офіційні повідомлення влади як реклама, а не авторська замітка, – каже Деренюга.

Також він розкриває секрет: учасникам читацького клубу показують закулісну роботу редакції, місцеві родзинки. Тобто намагаються дати те, що не дають інші.

– Окрім того, є безліч людей, що виїхали і хочуть побачити, що у нас у Миколаєві. Ми даємо їм це, щоб вони засинали під наші рілси з відео з рідного міста. Чому б і не подати їм емоції?

Наталія Кобзар зі «Status» Quo (Харків) розповіла про перехід від виживання під обстрілами до першого серед медіа Харкова JTI-сертифіката. Каже, частка комерційного розміщення – 55%. Дохід від грантів невеликий. І це найближче до золотої сталості.

Як же зберегти при цьому редакційну незалежність?

– До повномасштабного вторгнення ми мали стабільну модель, мали сталих рекламодавців – це великий оператор зв’язку, газовидобувна компанія. І ми контракти ці втратили після повномасштабного вторгнення. Ми мали фінансову подушку, яка допомогла трішки попрацювати, а тоді нам допомогли донори. Все ж ми були спершу повністю самоокупні, але з іншого боку залежні від кількох людей – це те, що ми побачили з боку, проаналізувавши себе. І тепер мати велику кількість рекламодавців – це важко в адмініструванні, але це легше з фінансового боку, бо ми не залежні від когось одного. Є людина, яка цим займається сьогодні, – каже Наталія Кобзар.

У майбутньому видання хотіло б зменшити донорську підтримку. Донорська допомога дала поштовх для зміни світоглядних позицій, та все ж донор може бути тим самим рекламодавцем, зазначає Кобзар.

– Важливо, що завдяки донорам нам вдалося пройти сертифікацію JTI, це не про результат, а про шлях. Ми багато чого зрозуміли про себе. Структурували більше наші позиції, оприлюднили. І це те, що, на мій погляд, необхідне кожному медіа. І сьогодні це як статус, який не приносить коштів. Та з іншого боку, в майбутньому це може бути корисно, бо це репутаційний елемент, – каже Наталія Кобзар.

Тут додає і Олексій Деренюга, редакція якого також пройшла JTI, що це і юридичний захист, бо певні платформи не зможуть і видалити просто так контент видання, яке має сертифікацію JTI.

ДЕТАЛІ ТУТ 

Коментарі

Нижче подані популярні теми з блогу

Синяк згадав, вже б по гриби сходив :)

У Смілі відбулася виставка-ярмарок

Донбас Медіа Форум